Jak usadzić gości weselnych?

Do planowania jeden krok - porady wedding plannera, czyli jak krok po kroku zorganizować piękny ślub i wesele.

Część 7. JAK USADZIĆ GOŚCI WESELNYCH?





"Prawy do lewego", czyli jak rozsądnie usadzić gości weselnych i zaoszczędzić sobie stresu na samym początku przyjęcia?

Praktyczne wskazówki na start:

- Decydując się na konkretne ustawienie stołów, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim wielkość sali oraz to, czy w tym samym pomieszczeniu jest miejsce również na tańce. 
- Zwyczajowo usadza się gości naprzemiennie (kobieta-mężczyzna-kobieta-mężczyzna), biorąc pod uwagę oczywiście miejsca extra, jeśli dana para przybędzie na przyjęcie z dzieckiem/dziećmi. 
- Należy pamiętać, iż na każdym stole (niezależnie, czy są to prostokątne połączona stoły, czy okrągłe) powinna być jednakowa adekwatna dekoracja, powtarzająca się sekwencjami na danej długości stołu.
- Aby uniknąć chaosu i czasu na szukanie swojego miejsca, oprócz winietek, ustawcie na stołach numerki a przy wejściu na salę weselną, postawcie w dobrze widocznym miejscu, imienny "rozkład" gości.
- Zanim zaczniesz planować rozsadzanie gości, zapytaj właściciela sali weselenej, jakie jest najwygodniejsze dla obsługi wesela ustawienie stołów.

Najczęściej na salach weselnych mamy do wyboru dwa rodzaje stołów - okrągłe, ustawiane samodzielne, lub prostokątne, ustawiane w rzędach.

STOŁY PROSTOKĄTNE 

Zalety: generalnie są najczęściej spotykane i najbardziej tradycyjne. Przy takich stołach zwykle gości usadza się całymi rodzinami. Takie stoły dają spore możliwości dekoracyjne i dużo miejsca na jedzenie, przystawki, nawet owoce, czy ciasta (nie muszą być wtedy na osobnych stołach). Prostokątny kształt stoły pozwala też na maksymalne wykorzystanie nawet niewielkich powierzchni.

Wady: ograniczona integracja gości, ponieważ zazwyczaj rozmowę prowadzi się z osobą siedzącą naprzeciw, po prawej lub lewej stronie. Goście mogą czuć się nieco podzieleni, często Ci ważniejsi siedzą bliżej, mniej ważni- dalej od Młodych. Jeśli rzędy stołów ustawione są blisko siebie, przechodzenie pomiędzy nimi bywa kłopotliwe.

STOŁY OKRĄGŁE

Zalety: przyjęcie sprawia wrażenie bardzo eleganckiego i wykwintnego. Takie stoły są bardzo wygodne dla gości, ponieważ, by wstać z miejsca nie trzeba przepychać się między szeregiem innych siedzących za stołem). W przeciwieństwie do stołów ustawionych w rzędzie, samodzielnie stojące, okrągłe stoły zwiększają integrację, ponieważ wszyscy goście zajmujący miejsce przy jednym stole, widzą siebie nawzajem, nie ma efektu podziału na lepsze, czy gorsze miejsca.

Wady: konieczna do ustawienia okrągłych stołów jest duża przestrzeń lokalu, trzeba pamiętać o miejscu dla podających posiłki kelnerów, dekoracje powinny być jednakowe na każdym ze stołów, jednocześnie muszą być skromniejsze, z uwagi na brak miejsca. Brak miejsca na przystawki, potrzebna jest więc organizacja dodatkowych stołów np na owoce i ciasta. 

A co ze stołem Pary Młodej?

Tutaj wiele zależy od tego, jak układają się stosunki rodzinne i jaka jest wola Państwa Młodych i ich najbliższych.

1. Zawsze Młodzi zajmują miejsca pośrodku stołu (zwykle prostokątnego), następnie obok Młodego mogą zasiąść jego rodzice (w konfiguracji Matka-Ojciec), za nimi dziadkowie (Babcia-Dziadek) i analogicznie obok Młodej, czyli jej Matka, Ojciec, Babcia i Dziadek 
Warunek jest taki, iż jeśli żyją wszyscy dziadkowie, należy wybrać, którzy zasiądą jako pierwsi...

2. Innym pomysłem jest, by pierwsi, obok Młodych, zasiedli ich świadkowie, mianowicie: Młody-jego świadek-osoba towarzysząca-ojciec Młodego-Matka i tak samo od strony Panny Młodej.

3. Można też usadzić odwrotnie... Pan Młody-świadkowa Młodej- jej osoba towarzysząca- Matka Pana Młodego-Ojciec oraz od strony Młodej, obok niej zasiada świadek (mężczyzna) wraz z osobą towarzyszącą, następnie Ojciec Panny Młodej i Matka.

4. Można również tak ustawić stoły, bo rodzice Pary Młodej siedzieli blisko, acz przy osobnym stole - to z jednej strony da im troszkę więcej swobody, poniewaz nie będą "na świeczniku", z drugiej strony pozwoli na to, by stół Państwa Młodych był gabarytowo mniejszy.

Pamiętajcie również, że planując ułożenie stołu Państwa Młodych, należy również zastanowić się, jak ozdobić przestrzeń za stołem i jak przyozdobić sam stół (tutaj dekoracje powinny być znacznie bogatsze, niż na stołach gości) - będzie to bowiem centralne miejsce wesela.



O tym, jak wybrać datę i miejsce ślubu i wesele, przeczytacie w 1 części poradnika,  >>TUTAJ<<;

O tym, jakie są obowiązki drużbów w 2 części poradnika >>TUTAJ<<;
O tym, jak ustalić ślubne menu przeczytacie w 3 części poradnika >>TUTAJ<<;
O tym, jak wybrać suknię ślubną i garnitur przeczytacie w 4 części poradnika >>TUTAJ<<;;
O tym, jak wybrać motyw przewodni ślubu i wesela, przeczytacie w 5 części poradnika >>TUTAJ<<;
O tym, jak podziękować gościom weselnym przeczytacie w 6 części poradnika, >>TUTAJ<<;

Jeśli macie jakiekolwiek pytania dotyczące organizacji Waszego ślubu i wesela - napiszcie do nas!
A może wolicie rozmowę na żywo? Żaden kłopot! :) 

W celu przedślubnej pogawędki przy przysłowiowej kawie, zapraszamy Was do naszego butiku ślubnego Perfect Day by PiLLow Design, zlokalizowanego przy Ul. Narutowicza 51, w Lublinie.

Oprócz zobaczenia na własne oczy naszej oryginalnej biżuterii ślubnej i wszelakich ozdób do włosów, można po prostu przyjść i pogadać o ślubno-weselnych przygotowaniach ;)

******************************************



******************************************

TOP